szerda, december 21, 2011

Paleo bejgli!!!!

Ember tervez… bejgli végez. Tavaly sikerült, gondoltam hát, idén sem lesz gond. Nem is lett volna, persze, ha megtalálom a jegyzeteimet tavalyról. Nem így lett. Azért belevágtam nagy lendülettel, megy ez pikk-pakk… most ott figyel a hűtőmben közel 1kg nembejglitészta. Várja a sorsát. Ötleteim vannak… de úgy döntöttem, ha már megígértem, hát ma akkoris, csak azért is, dafke megküzdök a bejgli sütéssel. 

Hozzávalók (2 tekercshez):
  • 250g gesztenyeliszt
  • 250g mandulaliszt
  • 1 csipet só
  • 50g (kb. 2 evőkanál) vajzsír
  • 100g xilit
  • 2 egész tojás
  • 2dl kókusztej (zsíros, tejszínes típus)
  • +1 tojásfehérje
Diótöltelék (1 tekercshez):
  • 300g dió
  • 100g xilit
  • 1dl rum
  • 0,5dl kókusztej
  • 1 vaníliarúd
Máktöltelék (1 tekercshez):
  • 200g mák
  • 90 g xilit
  • 1 vaníliarúd
  • fél (kezeletlen) citrom leve és reszelt héja
  • 0,5 liter kókusztej

A tésztához a liszteket 1 csipet sóval összekeverem, belemorzsolom a vajat és ha egyenletesen eloszlott, hozzákeverem a xilitet. A tojásokat felverem a kókusztejjel, és jöhet a tésztagyúrás. Ha kész, pihentetem, legalább 1 órát. Ez idő alatt el is készül a töltelék. A mákossal kezdem, mert az főzö, és töltés előtt még ki is kell hűlnie.
A mákot kávédarálóban ledarálom a xilittel, felöntöm kókusztejjel, belereszelem a citrom héját, hozzáadom a citromlevet, belekaparom a vaníliát (a kikapart rudat is beledobom, ráérek kihalászni ha kihűlt és már töltöm a bejglit) és alacsony, közepesen alacsony hőmérsékleten sűrűre főzöm.
A diót a xilittel ledarálom, hozzákaparom a vaníliát, majd összekeverem a rummal és a kókusztejjel. Kész.
A tésztát nyújtásához egy rugalmas, feltekerhető műanyag nyújtó"deszkát" használok. Ez csak azért fontos, mert a tészta puha, könnyen törik és kézzel képtelenség feltekerni. Ha ilyenetek nincsen, akkor feszítsetek ki alá folpackot, azon nyújtsátok. Nagy segítség lesz a tekerésben!
A tésztát két egyenlő részre osztom és max. 0,5cm vastag téglalapot nyújtok belőle. Nálunk a sok töltelék, vékony tészta a nyerő. De persze erről mindenkinek megvan a maga legtutibb véleménye. Legalább annyira kulcskérdés, mint a bejgli behajtott végei. Amiről tudni kell, hogy általában persze senki nem szereti ezt a darabot a kevés töltelék miatt (nekem ez a kedvencem), mégis, ha nem hajtjuk be, akkor az a vendégek szemében szinte már nem is bejgli. A behajtás pedig kifejezetten kritikus pont: reped, kihajlik, bumszli lesz… Erre azt a trükköt találtam ki az idén, hogy a tészta két végét (mondjuk 2-3 centit) elvékonyítom. Ezzel nagyjából elkerülhető az összes fent említett buktató.
A tölteléket egyenletesem oszlatom el, de a széleit, mind a négyet, elvékonyítom.
Ha sikeres a tekerés, nem repedt meg, és még a tepsibe is egyben át tudom gurigatni (létezik ilyen szó?:), akkor már csak a tojásfehérje hiányzik a tetejéről. Ez megint egy külön téma, mert van, aki a sárgájára esküszik, van aki vegyesen csinálja… én maradtam (Horváth Ilona hagyományos receptje szerint) a fehérjénél. Átkenem egyszer, megy a bejgli a hidegbe. Tíz perc után átkenem mégegyszer, bejgli újra a hidegbe. Majd kb. fél óra hűtés után az előmelegített sütőbe (170 fok, alsó-felső sütés), kb. 45 perc - 1 óra.

Jó étvágyat!

Süttök bejglit az idén? Hogyan? Diós vagy mákos a kedvenc?

Az enyéimet épp most vettem ki a sütőből. A sok töltelék visszavágott: a bejglim megrepedezett. De ettől függetlenül szép barna, illatos… nagyon guszta! Felvágva pedig megerősítést nyert a repedés oka is: vékony tészta, vastag töltelék.

6 hozzászólás:

Névtelen írta...

Karácsonykor én is elkészítettem a recepted alapján a beigliket. Természetesen nem fogyott el mind, hisz annyi más finomság is volt, úgyhogy úgy döntöttem kiporciózom és lefagyasztom, tökéletes paleo reggeli lesz. Így tettem ma reggel is, még előző este kivettem, reggel pedig kicsit megmelegítettem mikróban, így olyan volt mintha frissen sült volna. Isteni finom volt! Köszönöm a receptet.
UI: nekem a diós a kedvencem :)

shillador írta...

idén én is megcsinálom, de honnan vegyek kezeletlen citromot?

shillador@gmail.com

Krixta írta...

Szia, gesztenyeliszt helyett szerinted lehetne mákliszttel (úgyis csak mákosat szeretnék csinálni)?

botao írta...

Szia,
Máklisztet sajnos még nem használtam eddig, így nem tudom megítélni milyen az állaga/összetétele a gesztenyeliszthez képest :(
Kipróbálni mindenképpen érdemes lehet, csak óvatosan kell kikísérletezni az arányokat a tésztában.
Számolj be mindenképpen, hogy hogyan sikerült :)

Névtelen írta...

Nagyon finom. Jobb, mint az igazi.... ;) Nekem sajnos dióallergiám van, így csak mákosat ehetek. Isteni. :)

Háziasszony írta...

Megcsináltuk volna a bejglit, ha nem ragad le a tészta olyan szinten, hogy semmit,de semmit nem lehetett vele kezdeni. Nem javaslom a receptet senkinek, nagyjából 5000 Forint landolt a kukában.

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...