péntek, december 17, 2010

Csokicsoda torta

Már sokadszorra készítem el ezt a tortát, és eddig mindig nagy sikert aratott. Többeknek ígértem is már a receptet. De azt mégsem írhatom, hogy "végy egy kicsit ebből, egy kicsit abból, kevergesd egy ideig, aztán talán egy kicsit tovább, és ha szerencséd van, akkor lehet, hogy sikerül." :))) Szóval, idő kellett, hogy megalkossam a pontos receptet.
Külön dilemmát okozott a máz, mert eddig azt a Hamburgból 'importált' kókuszzsírommal könnyedén elkészítettem. De itthon ilyen nincsen. Sehol. Egyáltalán. Így új alapanyagot kellett felkutatnom. Nem volt egyszerű, de tényleg. Elmondani nem tudom, hány hűtőpultot böngésztem át, hány bioboltban jártam... aztán megtaláltam: pálmazsír! Olcsó, egyszerű. (Kísérlet van még kilátásban kakaóvajjal, de 4500Ft/kg áron nem tűnik kifizetődőnek.)
Hozzávalók:
A marcipánhoz:
  • 10 púpozott EK darált mandula
  • 5 EK víz
  • 1 EK rum
  • 0,5 EK vajzsír
  • 2 EK xilit
A csokikrémhez:
  • 1 tojássárgája
  • 1 EK xilit
  • 1dl kókusztej
  • 1 csapott EK kakaó
  • fél vaníliarúd
  • 1 EK vajzsír
A csokimázhoz:
  • 3 csapott EK kakaó
  • 125g pálmazsír
A tészta alapreceptjét megtaláljátok itt. Kis tortához, 3 szinthez 6 tojásból készítettem. És kivételesen, hogy a non-paleo kóstolók ízlését is eltaláljam, a xukrot evőkanállal (csapott) adagoltam a teáskanál helyett. Valamint, szintén kivételesen, adtam hozzá egy nagy csipet szódabikarbónát, hogy a tészta elég magas legyen tortának. Egyszerre kevertem ki a masszát, majd 3 részletben sütöttem ki (korábbi tapasztalataim alapján béna vagyok a tortalapok  utólagos szeletelésében). Így, mivel laponként kb. 2 tojás jutott, elég volt 15 percig sütni (továbbra is 180 fok, alsó-felső melegítés). A karácsonyi hangulat apropóján az olvasztott vajzsír-kakaó keverékéhez hozzáadtam egy narancs reszelt héját. Így a torta némi narancs aromával egészül ki, de éppenhogycsak, már-már rejtve. Ízlés szerint elhagyható, vagy kiegészíthető leheletnyi narancslekvárral a marcipán/csokikrém alatt :) Egy kevés lekvár amúgy is mindig jót tesz a tortának. Ha épp nem narancs aromás, akkor pl. erdeigyümölcsös, a töltött muffin csokicsoda mintájára. Vagy ahogy éppen kedvetek tartja!
A marcipánhoz az őrölt mandulát  lassú tűzön melegíteni kezdtem, majd folyamatos kevergetés mellett hozzáadtam a xukrot, a vizet, a rumot, legvégül pedig a vajzsírt. A massza szépen besűrűsödött, de még éppen elég puha volt, hogy rákenhessem (kihűlve már inkább nyomkodhassam) a tortalapra.
Igen, akárhogyan kísérleteztem a marcipánnal, rum nélkül nem volt az igazi. Nekem kell ez a kanálnyi, épp csak az aromája, hogy igazi marcipánélményt kapjak. Az alkohol elpárolog, az aroma megmarad. Ennyi kell és kész.
A vajzsír talán elhagyható, de szerintem ez is sokat hozzátesz, nem csak állagában (megóvja a  kiszáradástól), de ízében is.
A tortában a marcipánréteg került alulra. Ez a keményebb, ha hűtött állapotban kenjük fel, már nyomkodni kell... így ha felülre kerülne, kipasszíroznánk a lágyabb csokikrémet.
A csokikrém sem bonyolult, de türelem az kell hozzá. A kókusztejbe belekapartam a vaníliát (amíg főtt, a rudat is beletettem), hozzáadtam a kakaót, majd felforraltam és addig főztem, míg be nem sűrűsödött. Ez idő alatt egy edény alján vizet melegítettem, nem forraltam, csak éppen hogy gyöngyözzön. A tojássárgáját habosra kevertem a xukorral, még géppel, majd amikor már szépen kivilágosodott, a gőz fölött, kézi habverővel kevergettem tovább, lassan, folyamatosan, és hozzákanalaztam a kakaós kókusztejet is. És itt kell a türelem. A krém lassan sötétedik, sűrűsödik. Kb. 10-15 percig kell kevergetni a gőz fölött, hogy puding állagú legyen. Nem árt olykor benézni az edény alá, hogy biztosak legyünk benne, a víz nem forr. És fontos az is, hogy kézzel kevergessük, mert a gép túl gyors. Felhabosítja. Nem lesz sűrű. Viszont ha kellő türelemmel rendelkezünk, tényleg tökéletes, forró pudingot kapunk. Ezt lehűtjük, jó hidegre, így tovább keményedik, majd hozzákeverjük a vajzsírt. Egy kicsit könnyít a krémen, és ad neki egy kellemes, mogyorós aromát. (De ízlés szerint akár el is hagyható:).
A szép csokimáznak két titka van. Az első, a megfelelő alapanyag. Korábban olyan kókuszzsírt használtam, ami kemény volt és fényes, mint a csokoládé. Felolvasztottam,  bele a kakaót és csak várnom kellett, hogy újra kihűljön. (Véleményem szerint, ha a torta elég édes, felesleges még a csokimázat is édesítenünk. Csak bonyolítanánk vele az életünket :) Mert a xilit a zsírban nem igazán oldódik, porcukor formájában meg (eddigi tapasztalataim szerint) fura mellékíze van. És a máz egy ilyen tortán amúgy is inkább esztétikai célt szolgál.)
Itthon sajnos csak nagyon puha, már-már olajos kókuszzsírt találtam. Esélytelen. Ezért jött, hosszas keresgélés után a pálmazsír. 250 grammos kiszerelésben kapható a bioboltok hűtőpultjában. Papírba van csomagolva, mint a vaj és végre mondhatom, hogy nagyon jó csokimáz alapanyag. Egyszerűen olvasszuk fel a pálmazsírt, keverjük el a kakaóval és tegyük félre hűlni. Nem kell nagyon, elég ha kb. testhőmérsékletűre hűl.
A szép csokimáz második titka a jól lehűtött torta! Kisütjük a lapokat, megkenjük és jó fél órára (vagy akár többre) hűtőbe tesszük (télen optimálisabb kitenni, még hidegebb is:))) Ha a csokimázat a hideg tortára öntjük, gyorsan kihűl, így kevésbé veszélyes hogy el/lefolyna. Én úgy csinálom, hogy egy rácsra helyezem a kihűlt tortát, ez alá pedig egy tepsit teszek a lecsöpögő csokimáznak. A teteje a legegyszerűbb: öntsünk rá sok csokimázat és hagyjuk szétfolyni. Az első pár pillanatban még egyengethetünk rajta kicsit, de ez általában többet árt, mint használ. Inkább kanalazzunk még arra a területre, ahová esetleg magától nem jutott volna.
A torta oldala már sokkal macerásabb. Egy szilikonlapát segítségével kanalaztam/kentem rá a csokit, egy kicsi mindig lefolyt, egy kicsit mindig ráfagyott. Kb. kétszer-háromszor haladtam körbe, mire megfelelően vastag réteget tudtam felvinni. Türelem, türelem, türelem :D
Gyakran alkalmazom azt a trükköt, hogy ha mégsem sikerülne egyenletesen a csokimáz, a tortát visszateszem egy kicsit a sütőbe, 50-70 fokra. Így újra megolvad és szépen eloszlik az egész.
Egyetlen hátránya ennek a máznak, hogy ha hosszabb ideig nincs hűtőszekrényben a torta, 'izzadni' kezd. Ez ellen sajnos nem lehet tenni. De, ha jól emlékszem, talán a cukrászdából való torták sem viselkednek másképp :)
Jó étvágyat!

29 hozzászólás:

Névtelen írta...

Ez fantasztikus!

erzsébetcsizmadia írta...

Csoda finom! Ezt megcsinálom,ha lesz pálmazsirom.Köszi a receptet.

Névtelen írta...

Ez lesz a karácsonyi desszert. Van saját készítésű narancslekvárom is hozzá...

Szerinted egy 26 cm átmérőjű tortaformához hány tojásos tészta kell (3 szintesre)? 9?

Szerintem a pálmazsír pont olyan, mint a kókuszolaj/zsír. Azt pedig sok helyen láttam már. Szobahőmérsékleten folyékony (a boltban), de aztán hűtőben tárolva alig lehet kifaragni a dobozából. Már sokszor csináltam belőle csokimázat. Én teszek bele pici xilitet vagy teáskanálnyi mézet, mert amúgy szerintem pocsék íze van.

Üdv. Anita

botao írta...

26 centishez én 12 tojásból készíteném a tésztát és mindent dupláznék.

Én szeretem a csokimáz durva kakaóízét, de ízlések és pofonok :) Hogy olvasztod meg benne a xilitet? Vagy inkább méz? Ez utóbbi is lágyít rajta egy kicsit, ha jól sejtem.

Én tulajdonképpen nem is találtam kókuszzsírt, csak "kókuszolajat". A kókuszzsír hallatán csak néztek rám az eladók nagy szemekkel, tanácstalanul. Némelyik kókuszolaj valóban vaj állagú volt szobahőmérsékleten, de valahogy mint némely kókusztej: volt a massza és volt az olaj. Ezért nem voltak szimpatikusak, nem mertem kockáztatni. A pálmazsír meg (bár azt eleve hűtőben tartják) keményebb volt, mint a vaj. De nem kötekedni akarok, ha van már vele tapasztalatod, akkor elhiszem, hogy működik. Csak leírtam a megfigyelésemet.

botao írta...

mármint: minden mást is dupláznék, a kis torta hozzávalóiból.

Alexandra írta...

Nagyon jól hangzik ez a torta, biztos finom.

Azok a "kókuszolajak", amikkel találkoztál, biztos, hogy 100%-osak? Hisz a kókuszzsír és a kókuszolaj egy és ugyanaz, homogén anyag, aminek nem lenne szabad masszára és olajra válniuk (elméletileg nem is tud).

botao írta...

Nem mondom, hogy mindegyik, de láttam ilyet is. Bioboltban is. Üveges, vagy befőttesüveges... nem néztem meg az összetevőket sajnos, ösztönből döntöttem. A célra nem alkalmas, hát továbbléptem :)

Amit én kókuszszírként emlegetek, azt a hamburgi szupermarketek polcán bárhol megtalálni, kb. egyeurós tétel, 100% kókuszzsírnak árulják és kemény, mint a csoki :) Persze lehet, hogy figyelmetlen voltam, és van benne valami turpisság?

Névtelen írta...

Itthon is lehet kevés helyen olyan kókuszzsírt kapni, úgy hívják, hogy kókuszvaj :) (creamed coconut) és úgy is néz ki (állagában és a csomagolása), mint a vaj. Sajna csak egyszer, egy főzőtanfolyamon találkoztam vele (Elmiránál), boltban még nem láttam.

A kókuszolaj, amit lehet kapni, pont olyan állagú lesz hűtőben, mint a pálmavaj. Alig lehet kifaragni a dobozból felhasználáskor. Tudtommal nálunk nincs kifejezetten kókuszzsír, hanem az olaj és a zsír ugyanaz, attól függően, hogy szobahőmérsékletű vagy hűtőben szilárd.

A méz jobban olvad és csak egy icipicit teszek bele. A xilittel valóban szoktak lenni gondok az olvasztáskor...

Köszi a tippet, akkor 12 tojásos lesz.

Más: Szerintetek a nem biocitrus héj mennyire biztonságosan használható? Azt a gombaölő viaszt rajta mennyire lehet lesikálni vajon? Én egy ideje nem merem felhasználni a citrom és a narancs héját...

Üdv. Anita

botao írta...

Köszi, akkor majd megpróbálom kókuszvajként kutatni. De biztos nem túl gyakori, mert csak mondták volna, hogy zsír nincsen, de vaj van.

Én, őszintén bevallom, nem izgulok a narancs/citrom héj miatt. Talán felelőtlenség, de még sosem olvastam utána, így az sem riaszt, hogy mi bajom lehetne tőle :D

Sysa írta...

Én ilyet vettem: http://www.marketdeli.co.uk/Images/CreamedCoconut.jpg Úgy emlékszem a bp-i vásárcsarnokban az Ázsia boltban, de nem tenném rá a fejemet. Ha nem ott, akkor a Wesselényi-Akácfa sarkon lévő indiai boltban. Ez hűtés nélkül is kemény, inkább reszelhető állagú.

botao írta...

Sysa,
És ez olvasztható zsír/vaj jellegű? Mert én egyszer vettem egy hasonlót, de az inkább összetapasztott kókuszreszelék maszlag volt... nem it tudtam felhasználni. Bár utólag belegondolva, a tegnapi szaloncukor-projekthez épp jó lett volna :)

Sysa írta...

Közben megnéztem, nem az, hanem Renuka márkájú (http://www.donceylon.com/don/websites/renuka_group//product/coconut/inner_pages/coconut_creamed.htm). Még használni nem használtam, de keményre fagyott zsír állagú, nem tapasztott reszelék, szóval szerintem ez az, amire gondoltál. 68% a zsírtartalma, tehát nem a kókuszolaj, ami 100%.

botao írta...

Sysa,
Láttam, hogy írtál hozzászólást, akartam is válaszolni, de nem jelenik meg az oladlon. Fogalmam sincs miért :(
Elküldenéd mégegyszer?

Rézi írta...

Nagyon csodálkozom, mert kókusz zsír, olaj egy csomó helyen kapható.Pl. a biobolt-e-tár,de vettem már a Herba házban is. Tuti, hogy a Mediline-ben is van.24 fok felett olaj, alatta zsír.

Sysa írta...

Most néztem vissza, csak azt írtam, hogy közben megnéztem, és nem az a márka, de nagyon hasonló a csomagolása. Használni még nem használtam, de kemény vajszerű tömb, zsírszerűen áttetsző, nem fehér, mint a reszelék. A zsírtartalma meg 68%, szóval ebből is látszik, hogy nem kókuszolaj/zsír. Hasonlót láttam tegnap az Astoria és a Kálvin tér közötti bioboltban, szóval szerintem lesz ez több helyen is.

Névtelen írta...

Majdnem olyan szép Új Évet kívánok, mint amilyenre sikeredett a szilveszteri Csokicsoda-torta. Gyönyörű és finom volt, csak a csoki máz nem lett profi.
Botao, úgy csináltam, ahogy ajánlottad, tehát 3 külön adagban megsütve,nem túlzok: ilyen magas tortám talán még soha nem volt. Úgyhogy szuper, ismét gratulálok Neked Botao ! (bubu)

Névtelen írta...

Szia Botao,
Vettem a Culinarisban pálmazsírt, de kiderült, hogy pál,aolaj és rém büdös, olyam szaga van, mint egy avas gépzsírnak, ezért nem abbaól készítettem a tortára a csokimázat, de így is finom lett. Hol vetted a pálmazsírt? (a pálmaolaj egy narancssárga színű sűrű, kicsit darabos krém, nincs ötleted, hogy mire használjam?)talán kézkrémnek jó lesz.
üdv, Lívia

botao írta...

Szia Lívia,
Én egy bioboltban vettem, a hűtőszekrényben volt, papírcsomagolásban. Úgy néz ki, mint a 250 grammos teavaj. Culinarisban sajnos semmi nem volt, ami a célnak megfelelne. Kivéve talán a kakaóvaj. Az tényleg tuti jó, csak ha jól emlékszem 4200Ft/kg és egy csokimázhoz... nem is tudom, 300g-fél kiló kellene. Esetleg lehet 'hígítani' kicsit vajzsírral.

Pálmaolajat még sosem próbáltam, sajnos nem tudok tanácsot adni. Érdekes ötlet a kézkrém... kérdés, hogy mennyire büdös :D

Donát írta...

Szia!

Mi pálmaolajat(zsírt) használunk a fritőzben, a sütéshez, s ezt nagyobb kiszerelésben árulják (kb. amint a fém festékes dobozok) a METRO áruházakban :)
Maszathegy

Pisk. írta...

Sziasztok!
Pálmazsírt, kókuszzsírt, kókuszolajat a Mediline áruházban is lehet venni, többféle kiszerelésben, nem horror áron!
Honlapjukon árlistát is találtok, én rengeteg mindent innen szerzek be.
Pl paleo finomított étolajat is lehet venni, fél literes kiszerelésben.

Márti

Virág írta...

Sziasztok!

Tegnap megsütöttem a csokicsoda piskótát. Vajzsír helyett vajat használtam. A piskóta finom lett és át is sült, de a vajat a sütés közben "kicsapta" és egy világosabb sávban gyült össze a piskóta alján. Szintén megsült, és ízre sem kivehetö, de nem tetszik nekem, mert ettöl piskóta helyett olyan, mintha csak "csokihabot" sütöttem volna. (Ami egyébként szintén nagyon jó...)
Nincs valami ötletetek, hogy miért történt ez?

Egyébként gratutálok a bloghoz, nagyon sokat segít nekem, aki kevésbé vagyok kreatív, viszont nagyon lelkes! Elöre is köszönöm a választ!

Virág

Névtelen írta...

Szia!

Így, hogy semmiféle magliszt nincs a tésztában, csak kakaópor, biztos olyan lesz, mint a képen? Mert ott nagyon jól néz ki, de kicsit furcsállottam, hogy ilyen szép lesz csak kakaóporból. Ízre nem túl tömény?

Névtelen írta...

Sziasztok! olyan kérdésem lenne, hogy a csokikrémhez a kókusztejnek, sűrített kókusztejnek kell lennie, vagy a folyékony állagú tej kell bele?

botao írta...

Szia,
Neeeeee! A sűrített általában valamilyen hozzáadott anyagot tartalmaz (legtöbbször guargumit). Én a természetesség híve vagyok. Minél sűrűbb annál jobb. Nehogy vegyél sűrített, guargumis, akármilyen valamit! Mindig olvassátok el az összetevőket!
Jó, ha a kókusztej sűrű, de érdemes inkább arra figyelni, hogy minél nagyobb legyen a kókusz ill. a zsírtartalma és lehetőleg kevesebb vizet tartalmazzon. Mást meg egyáltalán ne. Én általában az AROY-D -t tudom javasolni. Mind ár-érték arányban, mind összetevőkben a legjobb ami itthon kapható.

Névtelen írta...

Köszi a gyors választ :) Igen, azt nem egy sűrített kokusztejen olvastam, hogy guargumit tartalmaz. Viszont a folyékony alatt az Alpro-s kókusztejre gondoltam, de akkor az sem jo, ugyebár, mert az meg teljesen víz állagú.

botao írta...

Az alpro semmiben sem különb a többitől, sőt! Összetevők:
Ivóvíz, kókusztej (5,3%) (kókusz krém, víz), rizs (3,3%), trikalcium-foszfát, stabilizátor (karragén, guargumi, xantángumi), tengeri só, vitaminok (B₁₂, D₂), aromák.
Forrás: http://www.alpro.com/hu/termekek/italok/kokuszital/original#productrange
Nem is nevezik kókusztejnek, csak kókusz italnak :D

Névtelen írta...

Ez is igaz :) akkor igyekszem keresni valami jóminőségű kokusztejet, mivel nem tudom h az ayor-d kaphato e nálunk. Köszi az infót ;)

botao írta...

Itt tudsz rendelni: http://www.biobolt.e-tar.hu/bolt/1762/93/reform-élelmiszerek/tejpótlók/aroy-d-kókusztej-1000-ml.htm

...vagy érdemes felkeresni a helyi kínai/ázyiai élelmiszer boltot. nekik is szokott lenni.

botao írta...

Oh! Saját készítésű magtejjel is próbálkozhatsz ;)

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...